Informujemy, iż na naszych stronach w celach świadczenia usług stosujemy pliki cookies i podobne technologie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić te ustawienia, dowiedz się więcej z Polityki Prywatności.
Zamknij

Wernisaż wystawy "Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980"

Wernisaż wystawy "Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980"
Stosunek Jarosława Kozłowskiego do sztuki jest przewrotny. W pracy Hipotezy pisze białymi kreskami na czarnej tablicy zwarte filozoficzne sentencje definiujące, czym jest twórcze działanie.
Gdzie?
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK
Lipowa 4, 30-702 Kraków
Kiedy?
20 października 2016 od 18:00
Za ile?
bezpłatnie
Organizator
Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK

W Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, przy ulicy Lipowej 4, 20 października o godzinie 18:00 odbędzie się wernisaż wystawy "Doznania rzeczywistości i praktyki konceptualne 1965–1980".

Wystawa doskonale wpisuje się w prezentacje prac artystów, których twórczość stanowi część Kolekcji pokazywanej w MOCAK-u. Przedstawiamy pierwsze z prac Jarosława Kozłowskiego, które powstały w latach od 1965 do 1980: szkice, rysunki, obrazy, fotografie oraz asamblaże i instalacje. To wyraz osobistych doświadczeń artysty, umiejscowionych w historyczno-politycznym kontekście.

Wystawę otwierają dzieła z lat sześćdziesiątych, które powstały podczas nauki w Państwowej Szkole Wyższej Sztuk Plastycznych. Do wykonania rysunków i asamblaży artysta użył tuszu i krwi, wykorzystał również zdjęcia oczu artysty. Artysta odniósł się w ten sposób do inwigilacji, która była w komunistycznej Polsce wszechobecna. Towarzyszyło jej również ciągłe poczucie bycia obserwowanym oraz związany z tym niepokój.

Szukasz noclegów w Krakowie? Nie szukaj dalej.
Sprawdź naszą ofertę noclegów w Krakowie

W obliczu panującej w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych cenzury oraz nowomowy rodem z PRL-owskich koszmarów artysta rozważa fenomen języka jako środka porozumiewania się. Poprzez odpowiedni wybór słów stara się zmienić sposób dostrzegania otoczenia, które staje się oswojone (dzięki zastosowaniu tablicy „Witamy”) lub wrogie (przez użycie tablicy „Wstęp wzbroniony”). Artysta wyznaczał miejskie „strefy wyobraźni”, a w obrębie performansów J. Kozłowski daje możliwość odbiorcy wyjścia poza wyświechtane schematy myślenia. Jarosław Kozłowski konfrontuje obrazy ze słowami, krusząc jednak ich znaczeniową relację: fotografia czerwonej róży podpisana została: „Ta śliczna czerwona róża nie jest czerwoną różą – powiedział Jan” (Semiotyka II - ćwiczenia); słowa i zdania tracą swój sens pierwotny, gdy kolejność liter jest przestawiona (Lingwistyczne ćwiczenia).

Jarosław Kozłowski dostrzega i przedstawia najbardziej podstawową percepcję rzeczywistości oraz elementy opisu, które wydają się uodpornione na jakąkolwiek manipulację. Wyrazy zostały podzielone na litery, rysunek zaś sprowadzony do prostych geometrycznych figur – w pracy "Zbiór" Kozłowski rozrysowuje, między innymi, wszystkie sekwencje powstawania i etapy dezintegracji kwadratu z przekątną. Fotografie stają się ilustracją dopasowanych dla aparatu sekwencji czasów otwierania przesłony i migawki oraz ostrości (Aparat).

Stosunek Jarosława Kozłowskiego do sztuki jest przewrotny. W pracy Hipotezy pisze białymi kreskami na czarnej tablicy zwarte filozoficzne sentencje definiujące, czym jest twórcze działanie. Z drugiej strony w seriach Rysunki czasowe i Rysunki powierzchniowe ukazuje dzieło jako powierzchnię zarysowanego papieru podaną w centymetrach lub czas potrzebny na zakończenie pracy.

Zapraszamy! Wejście bezpłatne.

źródło: coigdzie.pl
coigdzie.pl