Informujemy, iż na naszych stronach w celach świadczenia usług stosujemy pliki cookies i podobne technologie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz zmienić te ustawienia, dowiedz się więcej z Polityki Prywatności.
Zamknij

Wernisaż wystawy "Brzozowski – Stajuda. Iloczyn Zbiorów"

Wernisaż wystawy "Brzozowski – Stajuda. Iloczyn Zbiorów"
Także istotnym elementem wspólnego zbioru jest patos, a raczej jego pierwiastek oraz poezja humoru i ceremonii, absurdu i groteski zawarta w tematach oraz tytułach prac artystów.
Gdzie?
Miejska Galeria Sztuki im. W. hr. Zamoyskiego w Zakopanem
Krupówki 41, 34-500 Zakopane
Kiedy?
9 lutego 2018 od 17:00
Za ile?
bezpłatnie
Organizator
Miejska Galeria Sztuki im. Władysława hr. Zamoyskiego w Zakopanem

Miejska Galeria Sztuki imienia Wł. hr. Zamoyskiego bardzo serdecznie zaprasza Państwa na kolejną już wystawę, na której zostanie zaprezentowane malarstwo wielkich osobistości twórczych, pochodzących z XX wieku: Jerzego Stajudy oraz Tadeusza Brzozowskiego. W swej formule nasza wystawa stać się może twórczym spotkaniem bliskich sobie dusz artystycznych, a także dwóch przyjaciół w 100 rocznicę urodzin Brzozowskiego (obchodzoną w listopadzie bieżącego roku).

Kluczem dla zaprezentowania twórczości wybitnych przedstawicieli awangardy polskiej w malarstwie wieku XX, wzajemnej inspiracji oraz relacji, jest metoda, którą definiuje logika jako „iloczyn zbiorów” - szukanie wspólnego zbioru. Ten wspólny zbiór dla Jerzego Stajudy oraz Tadeusza Brzozowskiego to elementy biograficzne, jak również doświadczenia epokowe, postawy na temat wartości i oddziaływania na środowisko. Mimo istotnych metrykalnych różnic, czy też biograficznych oraz trudnych doświadczeń płynących z epoki, które powiodły artystów różnymi ścieżkami do malarstwa, wspólną i zasadniczą cechą ich artystycznych decyzji była silna potrzeba poszukiwania nowego języka dla ekspresji, zaraz po intelektualnej klęsce oraz po hekatombie pierwszej połowy wieku XX.

Konsekwencje surrealizmu i dadaizmu wywiedzione z tez freudowskich wspierane doświadczeniem abstrakcyjnej sztuki, towarzyszącej kulminacji egzystencjalnych nurtów, u artystów wywołują potrzebę szukania nowego malarskiego języka, który jest maksymalnie nasycony ładunkiem ekspresji osobistej.

Szukasz noclegów w Zakopanem? Nie szukaj dalej.
Sprawdź naszą ofertę noclegów w Zakopanem

Wspólne dla twórców pragnienie, by wyrazić siebie oraz aby wymierzyć sprawiedliwość światu widzialnemu skłoniła Brzozowskiego do konstatacji poszukiwania pozamalarskich środków, które mają być precyzyjne, a także głębokie, jak na przykład uderzenie skalpelem. Natomiast Stajuda pisząc wtenczas o Brzozowskim, poszedł o krok dalej, postulował konieczność wręcz podjęcia decyzji, aby wyjść poza sztukę.

Także istotnym elementem wspólnego zbioru jest patos, a raczej jego pierwiastek oraz poezja humoru i ceremonii, absurdu i groteski zawarta w tematach oraz tytułach prac artystów. „Sztylpy”, „Dygi”, „Imperatryca”, czy „Siurpryza” Brzozowskiego są zatem wielopłaszczyznową i intelektualną grą z widzem, jak „Wyspy szczęśliwych złodziei” Jerzego Stajudy. Iloczyn zbiorów również zawiera wyjątkową wręcz intelektualną aktywność, otwartość na nowości przejawiające się w sztuce, muzyce, literaturze oraz w teatrze. Udział w kulturze, czy tworzenie środowiska, a jego epicentrum jest pracownia, jak również dom, potrafi bardzo wzbogacić kulturalny obraz ówczesnej Warszawy, Zakopanego i Krakowa. Również istotnym, wspólnym mianownikiem artystycznej postawy jest bardzo otwarta oraz partnerska relacja w kontaktach z akademicką młodzieżą warszawskiej uczelni (Stajuda) oraz krakowskiej, zakopiańskiej oraz poznańskiej Szkoły Kenara (Tadeusz Brzozowski), gdzie kontakt twórczy intelektualny dał owoce w postaci rozwoju licznych wybitnych osobowości sztuki współczesnej w Polsce.

źródło: coigdzie.pl
coigdzie.pl