Sopocka, Państwowa Galeria Sztuki stanie się chwilowym laboratorium, które generuje i prezentuje wspomnienia zbiorowe. Kilkoro artystów zaryzykuje podjęcie się próby, która ma na celu przeanalizowanie strategii pamięci oraz tworzenie nowych mitów kulturowych w muzealnej przestrzeni.
„Co pozostało z Rembrandta Rozdartego na Cztery Równe Części i Spuszczonego w Toalecie” to projekt, który traktuje o narracji, pamięci i empatii. Od 19 września, od godziny 16:00 do 20 września, do godziny 19:00 projekt dostępny będzie w Państwowej Galerii Sztuki przy placu Zdrojowym 2 w Sopocie.
Muzeum, przestrzeń rozumiana jako złożony proces paralelnego przenikania się warstw – instytucjonalnych, historycznych oraz architektonicznych – opisywana będzie na bieżąco w trakcie performansu. Widownia zyska status żywego organizmu i stanie się częścią galerii, pozostając w roli żywego organizmu.
Działanie obrazować będzie sekwencje odtworzonych miejsc, mocno utrwalonych w grupowej pamięci oraz w pamięci pojedynczych osób. Ten istotny moment, moment ich fizycznej rekonstrukcji toczyć się będzie stale, przy współudziale widowni. Przeźroczyste przestrzenie naznaczone działaniem architektonicznym zilustrowane zostaną dzięki wspólnej narracji oraz pamięci.
Autorem projektu jest Simone Basani. Opieki kuratorskiej podjęła się Alice Ciresola. Performerkami zostały: Joanna Czajkowska, Dana Chmielewska, Juliana Graczyk, Agnieszka Sprawka, Katarzyna Pastuszak.
źródło: coigdzie.pl