Rodzaj noclegu
wszystkie
Schowek (10 ofert)

Z Zakopanego na Kasprowy Wierch

Z Zakopanego na Kasprowy Wierch
fot.: Piotr_J / Wikimedia CommonsCC BY-SA 3.0
Nazwa szczytu pochodzi od Hali Kasprowej, która jest położona u jego podnóży.

Kasprowy Wierch niezmiennie przyciągający Turystów na swoje szlaki, znajdujący się w Tatrach zachodnich szczyt osiągający wysokość 1987 m. Oto garść podstawowych informacji, które przybliżą Państwu nieco historię szczytu oraz jego nazwę. Kasprowy położony jest na granicy polsko-słowackiej i góruje nad trzema dolinami: po stronie polskiej są to Dolina Bystrej i Dolina Suchej wody Gąsienicowej a po stronie słowackiej Dolina Cicha.

Cztery granie Kasprowego Wierchu

Nasz szczyt jest zwornikiem 4 grani: Pierwsza grań południowo-wschodnia – sąsiedni szczyt to Beskid (2012 m n.p.m.). Druga grań zachodnia – sąsiedni szczyt to Pośredni Goryczkowy Wierch (1874 m n.p.m.). Następna grań północna, która oddziela odnogi Doliny Bystrej: Dolinę Goryczkową oraz Dolinę Kasprową. Kolejna grań północno-wschodnia. Oddziela ona Dolinę Suchej Wody od Doliny Bystrej oraz pozostałych dolinek reglowych.

Szukasz noclegów w Zakopanem? Nie szukaj dalej.Sprawdź naszą ofertę noclegów w Zakopanem

Nazwa szczytu pochodzi od Hali Kasprowej, która jest położona u jego podnóży. Hala Kasprowa natomiast według legendy ludowej od imienia bądź od przezwiska jej właściciela – Kaspra. Poniżej wierzchołka Kasprowego, na wysokości 1959 m n.p.m. znajduje się: restauracja dla Turystów, bar, poczekalnia dla tych z Państwa, którzy akurat czekają na zjazd kolejką, kiosk, przechowalnia nart, zimowa stacja TOPR oraz WC, niewielki hotelik posiadający 11 miejsc do przenocowania. Informacja ta zaciekawić może zwłaszcza miłośników przyrody Ożywionej – mianowicie w rejonie Kasprowego Wierchu botanicy znaleźli rzadko występujące rośliny: tj. mietlica alpejska, wiechlina tatrzańska, sit trójłuskowy.

Obserwatorium Meteorologiczne na Kasprowym Wierchu

Szczyt turystycznie zwiedzany był już od dawna. Teraz to zdecydowanie najczęściej zwiedzany szczyt w Tatrach – liczba Turystów w sezonie osiąga liczbę do 4000 osób dziennie! Na jego zboczach zbudowano 2 wyciągi krzesełkowe a także powstało kilka tras zjazdowych – narciarskich. W 1938 roku wybudowano Wysokogórskie Obserwatorium Meteorologiczne, które oczywiście nazwano „Kasprowy Wierch”. Jego projektanci to : Aleksander Kodelski oraz Anna Kodelska. Warto dodać, że od roku 1945 to najwyżej znajdujący się budynek w Polsce.

Kasprowy Wierch znany jest z tego , że jest sławnym ośrodkiem narciarskim. Na górski szczyt wjeżdżają 3 kolejki linowe. Kolej linowa Kasprowy Wierch, Wyciąg Goryczkowy z Doliny Goryczkowej a także Wyciąg Gąsienicowy z Doliny Gąsienicowej. Skupimy się na tej pierwszej, ponieważ przeznaczona jest głównie dla Turystów zwiedzających Kasprowy i czynna jest przez cały rok ( z wyjątkiem okresu konserwacji) natomiast dwie pozostałe są przeznaczone głównie dla narciarzy i czynne są tylko w okresie zimowym.

Z Zakopanego do Kuźnic i dalej kolejką linową na Kasprowy

Kolej linowa wychodzi z Kuźnic. Pomysłodawcą wybudowania linii kolejowej był pełniący funkcję prezesa Polskiego Związku Narciarskiego inż. Aleksander Bobkowski. Centralne Biuro Studiów i Projektów PKP otrzymało zlecenie od Ministerstwa Komunikacji i rozpoczęło pomiary i ustalanie trasy kolei w 1935r. Wyznaczono zarządzanie budowy w Kuźnicach. Inż. M. Stadnicki został kierownikiem budowy. Harmonogram szczegółowy określił bardzo szybki czas budowy wręcz rekordowy, bo tylko 7 miesięcy. Postanowiono prowadzić tą budowę systemem gospodarczym, dlatego, że żadne przedsiębiorstwo nie chciało przyjąć tak trudnych warunków. Załoga budująca kolej wynosiła na początku ok. 600 osób, ale w ostatnich 2 miesiącach została zwiększona do 1000. Roboty zostały rozpoczęte 1 sierpnia 1935r. Protesty społeczne rozpoczęły się podczas budowy kolei. Protestowali działacze ochrony przyrody, Państwowa Rada Ochrony Przyrody oraz 94 towarzystwa i instytucje naukowe oraz turystyczne. Do dymisji dodała się nawet cała Państwowa Rada Ochrony Przyrody z Przewodniczącym Komitetu prof. Władysławem Szaferem. Jednak dymisja nie została uwzględniona.
 
Jeżeli chodzi o kolejkę linową na Kasprowy to było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie w Polsce. Jest ona złożona z dwóch niezależnych odcinków:
- z Kuźnic w kierunku Myślenickich Turni
- z Myślenickich Turni dalej na Kasprowy Wierch

Na linie, na każdym odcinku zawieszono dwa wagoniki, z których jeden jeździł w górę, drugi na dół. Maszyny zostały wybudowane w stoczni gdańskiej a liny zrobiła fabryka w Sosnowcu. Jako pierwsi wjechali na Kasprowy szczyt pasażerowie 15 marca 1936r. Kolejka reprezentuje ówczesną, wielce nowatorską, polską myśl architektoniczną.

4291,59 m – tyle właśnie wynosi dziś długość trasy jaką pokonuje kolejka linowa na Kasprowy Wierch. Wagonik pokonuje trasę z szybkością 8 m/s jednak na podporach zwalniając do 6m/s. Jednorazowo w kolejce może znajdować się maksymalnie 60 osób, a chętnych nie brakuje dlatego trzeba nastawić się na dość długie czekanie w kolejce do Kolejki  Trzeba również dodać, że kolejka jest wyłączona z ruchu w maju oraz w listopadzie z powodu przeglądów a także podczas silnego wiatru tj. powyżej 20m/s, temperatury spadającej poniżej 28 st. C jak również z powodu oblodzenia. Pasażerowie muszą przesiąść się do drugiego wagonika na Myślenickich Turniach. Dalszy odcinek naszej trasy jest niezwykle stromy – tego typu rozrywek nie polecamy zwłaszcza Turystom, którzy walczą z lękiem wysokości. Wszyscy inni śmiało mogą podziwiać widok z wagonika, którego przewyższenie nad terenem wynosi na tym odcinku 180 m. Z prawej zobaczymy Goryczkowy Kocioł (zimą stok narciarski).
 
Ważną datą dla naszej kolejki na Kasprowy był 6 maja 2006r, kiedy to odbył się ostatni kurs przed gruntownym remontem. Remont został skończony 15 grudnia 2007r. 18 stycznia Prezydent Lech Kaczyński dokonał oficjalnego otwarcia zmodernizowanej kolejki. Efekty tejże modernizacji: platforma przesuwna, która służy do wsiadania na poszczególnych stacjach. Zastąpiła ona tradycyjny peron, wyższa prędkość, po 2 liny zamiast jednej nośnej przeznaczonej dla każdego wagonu (8 lin), nastąpiła także zmiana napędu z napinania ciężarowego wagonu na napinanie stałe wagonu na bębnach, wyższe, szersze  podpory, na stacjach nastąpiła zmiana aranżacji wnętrz, są nowe wagony o dwukrotnie większej pojemności, w których zamontowano podwójne drzwi przesuwne uruchamiane ręcznie.

Ponadto kabiny te posiadają panoramiczne przeszklenie. Ci z Państwa, którzy jeszcze nie mieli przyjemności jechania kolejką linową na Kasprowy Wierch przy okazji odwiedzin w Zakopanem koniecznie powinni naprawić swój „błąd”. Przeżycia są niesamowite a widoki godne zapamiętania i uwiecznienia na zdjęciach. Serdecznie polecamy!