Zapraszamy Was serdecznie na wystawę w Kolonii Artystów Sylwii Zdzichowskiej, na którą przygotowała cztery olejne obrazy, podejmujące przeróżne aspekty „odpamiętywania”, jednakże rodzaj przestrzeni jaka jest kreowana i sposoby podporządkowania form, są tutaj tożsame.
Chociaż porusza się ona w figuratywnym nurcie, to jednak zrezygnowała z klasycznej linearnej perspektywy, na rzecz kulisowej kompozycji, w której dalsze elementy są tylko po części zasłonięte przez elementy, znajdujące się bliżej. Natomiast przestrzeń znajdująca się na płaszczyźnie sugerowana jest poprzez zakrycie figurami, czy zależności walorów, intencjonalną fakturę, rozproszenie i zagęszczenie punktów. Problem niestabilności obrazu oraz niemożności zatrzymania kadru w malarstwie wyraża, między innymi z pomocą multiplikacji, czy też scen symultanicznych, które ukazują przeróżne aspekty przestrzenne oglądanych przedmiotów.
Artystka przyszła na świat w roku 1990, w Augustowie. W roku 2006 rozpoczęła edukację w Plastycznym Liceum imienia W. Kossaka (Łomża). Zdobyła dyplom i tytuł Artysty Plastyka ze specjalnością grafiki warsztatowej. W roku 2010 zdała egzaminy do ASP w Gdańsku, na kierunku malarstwo. W roku 2014 zrealizowała program MOST, łódzka ASP, wydział grafiki oraz malarstwa. W roku 2015 obroniła dyplom z malarstwa, również ASP Gdańsk. Swoje prace zrealizowała w pracowni samej Teresy Miszkin. Poza tym dokonała dwóch aneksów: z warsztatowej grafiki oraz z witrażu. Napisała pracę pisemną (teoretyczną), pod tytułem: "Wybrane zagadnienia współczesnego witrażu w kontekście historycznym". Zdobyła dyplom i to z wyróżnieniem, a także tytuł Magistra Sztuki. Rok 2018 rozpoczęła nauką - Międzywydziałowe Studia Środowiskowe Doktoranckie, dziedzina: sztuki plastyczne.
Realizacje z cyklu pod nazwą: „Konterfekt” to próba odwzorowania obrazów, które są przechowywane w pamięci autorki - teraźniejsze przedstawienie postaci/osoby nieobecnej. Istnieją w literaturze różne określenia widoków, między innymi: obrazy quasi-wizualne, wspomnienia, widoki umysłowe, czy jak pisał Arnheim: mentalne obrazy. Istotne jest dla artystki rozróżnienie, przy czym można posłużyć się tutaj cytatem Paul Ricoeur pochodzącym z książki, pt.: ”Pamięć, Historia, Zapomnienie”. Całkiem na przekór tradycji deprecjonowania pamięci przyjdzie nam na marginesie krytyki wyobraźni rozdzielić tę wyobraźnię oraz pamięć. Przewodnią myślą tych dążeń jest różnica ejdetyczna, która dzieli dwa cele i dwie intencjonalności wyobraźnia, skierowana ku fantastyce, czy też temu co fikcyjne, możliwe, nierealne, utopijne, a także pamięci, która jest skierowana ku minionej rzeczywistości oraz ku uprzedniości par excellence znamię czasowe ”rzeczy wspomnianej”. W swych pracach autorka wybrała to drugie - nie wyobrażenia a "akt odpamiętywania".
Pomimo, iż proces wywoływania widoków umysłowych korzysta z tych systemów oraz czasami nawet dubluje efekt widzenia, to obraz uzyskany różni się od widzianego w rzeczywistości. Obrazy Wygenerowane są ulotne, zaś pole widzenia jest bardziej ograniczone, niestabilne, czy też ruchome.
Zapraszamy zatem Państwa bardzo serdecznie już 21-go sierpnia 2019 roku, do gdańskiej Nowej Kolonii, znajdującej się przy Alei Grunwaldzkiej 51. Wydarzenie rozpocznie się o godzinie 19:00.
źródło: coigdzie.pl